Peaks of the Andes

Van Santiago de Chile naar Lima

In de beste traditie van de rally’s georganiseerd door Via Flaminia, is ook de Peaks of the Andes een vakantie. Het is geen endurance-rally aangezien we het aantal dagelijkse kilometers proberen te beperken. We selecteren ook de beste en meest bijzondere hotels op de route. Deze twee doelen kunnen tegenstrijdig zijn, maar met de hulp van Hernan Miscione, onze lokale rallyorganisator, zijn we tot de beste compromissen gekomen.

We zullen u verwelkomen op de luchthaven van Santiago de Chile en u naar het Palacio Astoreca Hotel in Valparaiso brengen voor de start van de rally.

Wij rijden eerst naar het zuiden door het Chileense platteland voordat we de Andes oversteken naar Argentinië. Later in de rally zullen wij de Paso Fronterizo El Pehuenche met zijn 2553 m hoog herinneren als slechts een heuvel. Maar voor nu is het een goed begin om mens en machine te testen.

In Argentinië buigen we af naar het noorden, richting Mendoza en zijn uitgestrekte wijngaarden. Bij aankomst in Mendoza worden we welkom geheten door de plaatselijke oldtimerclub en doen we een kleine test tussen de wijnranken voordat we samen gaan barbecueën.

We rijden langs de voet van de machtige Andes; de wijnstok maakt plaats voor grote boerderijen en veeteelt. Net voordat we de Andes weer oversteken, hebben we een opeenvolging van kortere dagen. In de regionale hoofdstad Salta verblijven we in het centrum van de stad, je hebt alle tijd om te genieten van deze bruisende historische stad. Twee dagen later bereiken wij het hoogste punt van de rally (4829 m in Chili).

In het kleine stadje San Pedro de Atacama, hoog in de Atacama Woestijn, houden we een rustdag. In de ochtend nemen we je mee op een ballonvaart zodat je kunt genieten van de opkomende zon op de rode rotsen in het maan-achtige landschap. Een dag om te herinneren.

We blijven hoog in de Andes en rijden Bolivia binnen en steken het grootste droge meer ter wereld over. Geen enkele begroeiing maar vreemd genoeg de thuisbasis van een grote Flamengo-populatie. De volgende dag nemen wij een geïmproviseerde veerboot, dat maar een paar auto’s kan vervoeren, om het Titicacameer, het hoogste meer ter wereld, over te steken.

We komen aan in Peru, het voormalige centrum van het Spaanse rijk in Amerika en het centrum van de Inca-macht. We verblijven 3 nachten in een prachtig resort van waaruit we Machu Picchu en de oude Spaanse hoofdstad Cuzco bezoeken, beide op de UNESCO Werelderfgoedlijst.

De laatste dagen rijden wij langs de kust in Peru. Wat is tenslotte een vakantie zonder een duik in de oceaan!

Bart Kleyn

De plannen voor de Via Flaminia ontstonden in 2004, de eerste rally vond plaats in 2005. Initiator is Bart Kleyn. Na jaren van deelname aan klassieke rallies besloot Bart dat het tijd was om zijn passie voor Italië te combineren met het klassieke rally rijden.

Voorheen heeft Bart Moleculaire Wetenschappen in Wageningen gestudeerd en o.a. 3 jaar onderzoek aan de University of Virginia (US) gedaan. In zijn laatste betrekking alvorens zich in het organiseren van rallies te storten leidde Bart een Biotech investeringsfonds en was hij verantwoordelijk voor de patenten van de Universiteit van Groningen.

De eerst Via Flaminia in 2005 had dertig deelnemende auto’s, meest in het oog springend waren een Lamborghini 350, een Ferrari 250 en vier Lancia Flaminia Convertibiles. Door de jaren heen is de Via Flaminia gegroeid in populariteit, in 2009 waren er twee edities en vanaf 2011 werd er een vooroorlogse editie toegevoegd. Zelf heeft Bart ook een aantal klassieke Lancia’s, een mooi nobel merk met vooruitstrevende techniek.

Voor 2024 bent u aan de late kant maar in 2025 kunt u zich opgeven voor Via Hellenica Classic – Via Flaminia Classic – Peaks of the Caucasus 4×4 – Via Bohemia Pre-war

 

via-flaminia.com/nl/