Een paar weken geleden hadden we Ton Roks, hoofdredacteur van het magazine Octane op bezoek. Nu de nieuwbouw helemaal gereed is willen graag onze bijzondere plek met anderen delen. In het nieuwste nummer, welke vanaf 18 juni in de winkels ligt staat naast een heleboel andere interessante artikelen een reportage over het bezoek aan ons bedrijf.

Er zijn meerdere plekken in Nederland waar je klassiekers of sportauto’s kunt onderbrengen als je daar zelf de ruimte niet voor hebt. Remco van de Brink is echter voor het summum gegaan met zijn Passion for Cars in Houten. Totale ontzorging en discretie zijn het motto.

Aan het pand in Houten is niet te zien wat zich erin bevindt. Het is een mooi gebouw, dat zeker, maar niets wijst erop dat het straks, als het vol is, 120 klassiekers en moderne auto’s met verzamelwaarde zal herbergen. Er zijn zelfs geen – uit de grond rijzende – barrières te zien, die zijn allemaal onzichtbaar geplaatst. Het adres? Dat komen alleen klanten te weten, en bezoekers zoals Octane Magazine, het pand ligt in elk centraal langs de A27 en A12 in het hart van Nederland.

Octane

De man achter Passion for Cars is Remco van de Brink (56), die geholpen wordt door zijn broer Marcel (53), beide autoliefhebbers. Samen zijn ze 25 jaar in een grafisch bedrijf werkzaam geweest, totdat ze besloten van hun passie hun werk te maken.

Als je binnen bent in de veilige haven die ze hebben gecreëerd, zie je meteen dat er veel is geïnvesteerd in dit luxe hotel voor gekoesterde automobielen. En je komt er ook al snel achter dat ze weten wat hun klanten willen: dat er héél goed voor hun auto’s gezorgd wordt. “Veel mensen vinden het onprettig dat hun auto’s gestart worden omdat ze om de een of andere reden verplaatst moeten worden”, vertelt Remco, en wenkt dat we mee moeten komen. “Alle auto’s hebben een vaste plek hier, maar als er toch een verplaatst moet worden, doen we dat zonder hem met ook maar één vinger aan te raken. Daarvoor hebben we onze car-mover.” Dat blijkt een soort mechanische krab te zijn die met twee armen voorzichtig om de banden van de auto heen grijpt en hem een klein stukje optilt, voldoende om hem te verplaatsen.

Er is meer om je over te verbazen. In het pand staan de auto’s in een vernuftig liftsysteem boven elkaar. “Als een klant zijn auto mee wil nemen om een stuk te gaan rijden, kan die er heel gemakkelijk uit gereden worden. De auto’s op de onderste platformen staan namelijk op platformen die van links naar rechts geschoven kunnen worden. We hoeven nooit een auto op de onderste platformen te verplaatsen om er een uit te halen die er boven staat. We denken dat we met dit no touch systeem uniek in Europa zijn”, aldus Remco,

Zijn broer Marcel vult aan: “Voor lekkages hoeft niemand bang te zijn. Alle auto’s staan op vloeistofdichte plateau’s, niemand zal ooit een druppel olie op het dak van zijn cabriolet aantreffen. We zorgen er ook voor dat de banden op een hogere spanning worden gezet, zodat er geen platte kanten ontstaan, en zetten ze keurig terug op de juiste spanning als de auto met zijn baas naar buiten mag. De accu’s houden we gezond met druppelladers.”

De broers weten ook dat hun klanten privacy op prijs stellen. Ook al zijn de auto’s onzichtbaar voor de buitenwereld, toch zijn alle kentekens afgeschermd met een bord ‘Passion for Cars’.

Hal

De Van den Brinks wonen allebei in de buurt, en ze staan er dan ook garant voor dat het bedrijf 12 uur per dag, zeven dagen in de week open is en dat een klant binnen vijftien minuten met zijn raspaard kan vertrekken. Ze zorgen ervoor dat een auto binnen vijftien minuten startklaar staat. De dagelijkse auto kan uiteraard blijven logeren totdat de andere auto terug is. De kosten voor een maand verblijven in het Passion for Cars autohotel bedragen tussen de 135 en 185 euro (inclusief BTW) per maand, afhankelijk van de wensen van de klant.

De stallingruimte is niet alleen brandschoon en stofvrij, maar ook verwarmd, hij is het hele jaar door op dezelfde constante temperatuur, zodat er geen condensvorming is. Er is ook uitvoerig aandacht besteed aan bescherming tegen brand, diefstal en ander ongerief.

Mocht er cosmetisch werk aan een auto zijn, dan kunnen de broers ook daarin voorzien, ze hebben twee ‘operatiezalen’, een om een auto te ‘detailen’ zoals dat heet, wat wil zeggen dat hij er als nieuw bij komt te staan, indien nodig gepolijst en gewaxt. In een ander vertrek kunnen motorruimten, interieur en wielen en met droogijs worden gereinigd, volgens Remco de allerbeste methode om de auto er ook daar weer tiptop te laten uitzien, zonder dat er chemicaliën en nattigheid wordt gebruikt, alle vastgekoekte vuil en vet valt bij dit proces als stof van het metaal af. Uitdeuken zonder spuiten, een grote schoonmaakbeurt, het kan allemaal zonder dat de auto de deur uit hoeft.

operatiezaal

Met auto’s moet gereden worden, dat werkt het beste als je ze bedrijfsklaar wilt houden. “Als een klant daar prijs op stelt, rijden we elke paar maanden een stuk met zijn auto. Eventueel brengen we hem naar een afgesproken plaats, voor een rally of zo, en halen hem daarna op. Indien nodig zorgen we dat hij op tijd een APK-keuring of een nieuw taxatierapport krijgt, dat kan allemaal geregeld worden”, vertelt Remco.

Bij de beide broers is dat rijden vrijwel zeker in goede handen, wat het zijn bedaarde vijftigers, die al heel wat ervaring met auto’s hebben, Remco in het bijzonder. “Mijn vader heeft tegen me gezegd dat ik van hem een rijbewijs mocht halen en een auto zou krijgen als ik tot mijn 18e niet zou roken en drinken en geen brommer zou rijden. Dat heb ik gedaan, en toen ik mijn rijbewijs had, heeft hij me meegenomen om een auto voor mij te gaan kopen. Tot mijn verbazing reed hij naar een sloperij in Zeist, waar een Opel Kadett voor me klaar stond, een type B, zo gaar als een pakje boter, maar hij reed wel. Die was dus voor mij, dat was een flinke tegenvaller, maar ik heb er uiteindelijk veel van geleerd. Ik heb hem zelf gerestaureerd en hij is nog steeds als nieuw. Ik heb hem nog steeds”. En inderdaad, als we de stalling doorlopen zien we hem staan, een blauwe Kadett in pico bello conditie.

Remco is het type man dat nooit, of in elk geval niet snel, iets wegdoet. “Ik kan moeilijk afscheid nemen van dingen waaraan ik gehecht ben. Mijn Audi quattro 200 heb ik ook nog en ook mijn Fiat Mareo met vijfcilinder, die ik ooit gekocht heb toen er kinderen kwamen”. Beide auto’s zien we in de stalling staan, evenals Remco’s Mercedes 280 SL.

Misschien is hij wel in deze bedrijfstak terecht gekomen doordat hij auto’s zo moeilijk vaarwel kon zeggen. “Ik had een stalling voor een paar auto’s van mezelf, vervolgens kwamen vrienden vragen of ik ook een plekje voor hun auto had. Dat kon, en voor ik het wist had ik meer stallingen nodig. Ik vond het zo leuk, die zorg voor die auto’s en de contacten, dat het een hobby werd. Ik haalde daar zo veel genoegen uit dat ik op een gegeven moment besloot er mijn werk van te maken.”

showroom

Tikje vreemde eend in de stalling in Houten is een Piaggio Ape. “Die heb ik met mijn zoon gerestaureerd, die is ook het juiste hout gesneden. Toen ik hem ooit vroeg wat hij voor auto wilde gaan rijden, dacht ik dat hij ‘een Prius’ zou antwoorden. Maar nee, hij zei ‘AMG’. Dat was heel leuk om te horen. Zo’n auto was natuurlijk veel te prijzig voor een beginner, maar inmiddels rijdt hij een BMW E39. En bij mijn dochter heeft ook benzine in de aderen, ze rijdt in een Abarth 595 Competizione.

Zijn droomauto? Remco: “Die zal er wel nooit komen, want die is heel duur: een Mercedes 600. Die zou ik dolgraag hebben.”

Als je bij Passion for Cars op bezoek bent, is er aan gespreksstof geen gebrek. Beide broers luisteren graag naar verhalen over auto’s en hebben zelf ook een heleboel te vertellen. Er is dan ook een heel gezellige ruimte ingericht. Met een bar en zelfs een slotracebaan – waar heerlijk gerelaxt kan worden onder het genot van een versnapering en met uitzicht op een Mercedes SL – of de auto van de bezoekende klant zelf. De beide broers zitten er graag, met hun klanten. Remco: “Natuurlijk vinden we het fantastisch voor al die mooie auto’s te mogen zorgen, maar het allermooiste van ons werk is hier met klanten te zitten als liefhebbers onder elkaar, hun verhalen te horen en over auto’s te kletsen. Heerlijk”.

Dat kunnen we beamen, het is bijna alsof je in een gezellige hotelbar zit bij Passion for Cars, maar je kunt er niet overnachten, tenzij je in je mooie auto wilt slapen….

https://www.octanemagazine.nl