De mooiste stuurmansweggetjes met MyCarClub

Gewoon omdat het kan, MyCarClub

Het gevoel van vrijheid en onafhankelijkheid. De wereld verkennen, nieuwe plaatsen ontdekken, de controle hebben over je eigen reis en de sensatie van snelheid en het gevoel van verbondenheid met de machine ervaren. Genoeg getriggerd? Dan hebben Marcel van den Brink en Peter Slavenburg de tools voor een ultieme rijervaring. We gingen met een Aston Martin Vantage Roadster, Porsche 911 Carrera S en een Lamborghini Gallardo van hun bedrijf MyCarClub op pad richting Luxemburg en de Moezelstreek. Gewoon omdat het kan.

Daar liggen ze: die sleutels die horen bij de Aston Martin Vantage Roadster, Porsche 911 Carrera S en een Lamborghini Gallardo van de ondernemers Marcel van den Brink en Peter Slavenburg van MyCarClub. Het is een dilemma; in welke van dit trio zullen we onze reis aftrappen? We gaan voor de Lambo. Om mee te beginnen.

Marcel van den Brink moet er een beetje om grijnzen. Sinds hij samen met zijn zakelijk partner Peter Slavenburg MyCarClub is begonnen, heeft hij al vaker meegemaakt dat klanten moeilijk kunnen kiezen wélke auto uit de snoepwinkel van MyCarClub ze willen rijden. “Laten we eerlijk zijn: het zijn drie auto’s waar de meeste mensen van dromen. Wij maken die dromen waar. Het maakt ons niet uit in welke sportwagen ze hier wegrijden. Zo lang ze het maar naar hun zin hebben.”

Niet verstoffen

Hoe exclusief en kostbaar hun sportwagens ook mogen zijn, de ondernemers Marcel van den Brink en Peter Slavenburg laten ze bepaald niet onder afdekhoezen verstoffen. Ze gebruiken hun Aston Martin Vantage Roadster, Porsche 911 Carrera S en Lamborghini Gallardo waar ze voor bedoeld zijn: rijden. Het idee voor MyCarClub ontstond toen Peter Slavenburg op zoek was naar een mooie stalling voor zijn Porsche. “Die vond ik bij Passion For Cars in Houten, bij Remco van den Brink – de broer van Marcel. Remco biedt hoogwaardige stalling aan voor exclusieve auto’s. Ik raakte met Marcel aan de praat. We filosofeerden over hoe we mensen betaalbaar van auto’s konden laten genieten, een idee dat we onafhankelijk van elkaar al eerder hadden bedacht. Een half uur nadat we elkaar hadden leren kennen, hebben we elkaar de hand geschud en besloten we om MyCarClub te starten. Het heeft zo moeten zijn. Er waren nog veel hindernissen te nemen, onder andere de samenstelling van de auto’s. We hebben nu een Lamborghini met tien cilinders, een Aston Martin met een achtcilinder en een Porsche 911 met zes cilinders; een gevarieerd assortiment waar iedere autoliefhebber zich wel in kan vinden en dat nog verder wordt uitgebreid.”

 

Hoewel het idee initieel was bedacht voor particuliere autogekken die wel eens een of meerdere dagen met een sportwagen willen spellen, toont vooral de zakelijke markt belangstelling voor een membership van MyCarClub. “Je kunt op een heel leuke manier je zakenrelaties verdiepen en je netwerk uitbreiden. Ook is het rijden met onze auto’s een leuke manier om de band tussen de medewerkers te versterken, het team te motiveren of op een ludieke manier nieuw personeel te werven. Weer eens iets anders dan een golf clinic of een avondje voetbal in een sky box.”

Natuurlijk krijg je auto’s met 400 pk of meer niet onmiddellijk mee. Je start het membership met een professionele {advanced driver training} waarbij je onder begeleiding van een ervaren instructeur de fijne kneepjes van het rijden met supercars wordt bijgebracht. Naast basisvaardigheden zoals rem-, stuur en kijktechniek gaat de cursist-voor-een-dag ook op de {Autobahn} in Duitsland wat vlotter en op hogere snelheid rijden. Met als afsluiting een officieel advanced driver certificaat; het letterlijke ticket to ride met een sportwagen naar keuze. De rijvaardigheidstrainingen zijn ook los te volgen voor degenen die net een beetje beter willen leren rijden. Naast het rijden wordt verspreid over het seizoen ook nog een aantal social events en road trips georganiseerd zoals de jaarlijkse MyCarClub-dag waar de members elkaar kunnen ontmoeten en ervaringen kunnen delen. MyCarClub stelt voor zijn members ook exclusieve routes samen. Dat laatste is {work in progress}.

 

Work in progress

En aan dat work in progress werken wij van CARROS graag mee. Dus zoeken én vinden we min of meer per ongeluk een reisdoel waarvan Marcel van den Brink en Peter Slavenburg menen dat deze bestemming voor de members van MyCarClub hoog op het verlanglijstje zal staan. We rijden met de sportwagens vanaf Houten via de Ardennen naar Luxemburg, slaan vervolgens richting het oosten af naar de Moezelstreek om dan via de Nürburgring weer huiswaarts te rijden. Snelwegen proberen we zoveel mogelijk te mijden; bij voorkeur doen we alleen de mooiste stuurmansweggetjes aan. En die zijn op deze route eenvoudig te vinden, verkneukelen we ons vooraf.

Niet alleen vanwege z’n extreme kleur {Arancio Borealis} – dat klinkt in het Italiaans trouwens veel lekkerder dan ‘oranje’ – valt onze Lamborghini Gallardo uit 2005 op. De tiencilindermotor maakt dat zelfs doven en slechthorenden al opmerkzaam worden gemaakt op de Italiaan voordat ze ‘m hebben gespot. Al zonder het gaspedaal te vloeren is het duidelijk dat er onder de motorkap iets bijzonders ligt. De middenmotor – afgeleid van de V8 van concerngenoot Audi – is gekoppeld aan een halfautomatische, sequentiële bak met peddels achter het stuur. Alle vier wielen worden aangedreven. Als we in Houten de sleutel omdraaien, hóren we de tien zuigers niet alleen, ze lijken achter onze rug ook te trappelen. Deze Lambo is een stier met scherpe horens.

 

Na wat filewerk in Nederland trappen we in de Ardennen het gas wat dieper in. De Italiaan trekt in één vloeiende haal naar het rode gebied. Bij lagere toeren pakt hij soepel op; het maximumkoppel van de ‘bella macchina’ van 510 Nm komt bij 4.500 tpm vrij. De bijbehorende cijfers halen we uit de boekjes – ons rijbewijs is ons lief. De sprint naar de honderd, met behulp van launch control, doet de Gallardo in 4,6 s; de top ligt op 309 km/h. De E-gear geeft steeds een dikke portie tussengas bij terugschakelen, vergezeld van een salvo van onverbrande uitlaatgassen die in de hete uitlaat ontploffen. Het zorgt de hele rit voor grote grijnzen.

In de achteruitkijkspiegel volgen de Aston Martin en de Porsche ons op veilige afstand. De grens van Luxemburg wordt door het aangename tempo sneller bereikt dan verwacht. Het Groothertogdom biedt een aaneenschakeling van prachtige landschappen, charmante dorpjes en culinaire ontdekkingen. Onze eerste stop is Diekirch, waar we een bezoek brengen aan het Nationaal Museum voor Militaire Geschiedenis. Het museum biedt inzicht in Luxemburgs rijke geschiedenis en zijn rol in de Tweede Wereldoorlog. Waar in Nederland en België de aandacht voor het hitsige trio inclusief dikke duimen nog ongekend hoog was, lijken de supercars in Luxemburg een stuk minder op te vallen. Volgens de cijfers is het welvarende Luxemburg het land met het meeste ingeschreven auto’s per duizend inwoners en is het aandeel van premium (sport)auto’s ongekend hoog. Het benzineverbruik van één op vier moet je voor lief nemen als je overweldigende prestaties wilt. Het scheelt dat de brandstofprijzen in Luxemburg laag liggen met nog geen 1,70 euro.

Meesterwerk

We rijden richting Kautenbach, een pittoresk dorpje gelegen in het noorden van Luxemburg, in de regio Diekirch. Deze idyllische bestemming is ideaal gelegen in het hart van de Luxemburgse Ardennen, te midden van weelderige bossen, natuurlijke landschappen en schitterend asfalt dat door de streek heen meandert. Onderweg stappen we in de Aston Martin V8 Vantage Roadster uit 2007, volgens Marcel van den Brink en Peter Slavenburg een van de meest populaire keuzes van de members van MyCarClub. De Vantage is voor velen een meesterwerk op vier wielen. Zijn tijdloze Britse elegantie en de bijbehorende prestaties van deze cabriolet worden geroemd.

Het eerste wat opvalt aan de V8 Vantage Roadster is zijn adembenemende design. Met zijn slanke en gestroomlijnde carrosserie, krachtige grille en iconische Aston Martin-badge straalt deze auto klasse uit. Het interieur is een meesterwerk van vakmanschap, met luxueuze materialen en aandacht voor detail die een gevoel van raffinement creëren dat ongeëvenaard is. “Deze auto raakt me,” zegt Marcel van den Brink. “Het gaat me niet per se om de techniek; woorden als ‘turbo’ of ‘pk’ zul je van mij niet snel horen. De Aston Martin is voor mij een {tool} om een mooie dag of weekend te beleven en van het leven te genieten.”

We starten de motor en rijden richting de Moezelstreek, natuurlijk met een geopende kap. Het drielaags linnen dak hebben we met één druk op de knop in achttien seconden volledig geopend. Twee lichte welvingen achter de hoofdsteunen herbergen rolbeugels, die in geval van een koprol omhoog schieten. Ook met een gesloten kap is de Aston prachtig, iets wat niet van iedere convertible gezegd kan worden. De gesloten, prima isolerende kap volgt de lijnen van de coupé-versie.

De 4.3-liter V8 met 380 pk van de Roadster is identiek aan die van de coupé. Hij murmelt rustig voor zich uit als je geen haast hebt, maar transformeert bij het stijgen van de toeren in een losgeslagen furie. Het bedaarde toontje van het blok verandert dankzij vlinderkleppen in de pijpen bij 4.000 toeren per minuut in een wilde, meeslepende soundtrack die tegen de Luxemburgse rotswanden weerkaatst. Als de naald van toerenteller die Brits eigenwijs tegen de klok indraait 5.000 aangeeft, zijn alle 410 Newtonmeters op de achterwielen losgelaten; bij 7.500 tpm grijpt de begrenzer in. Van nul tot 100 km/h gaat in 5,0 seconden. Als top geeft Aston Martin 280 km/h op. Alleen de automatische zesversnellingsbak bederft het rijplezier een tikkie. Hij schakelt traag en lijkt het vermogen van de motor niet te kunnen bijbenen.

Wijn

De Moezelstreek is een aaneenschakeling van idyllische dorpjes en een schitterende rivier in een romantische vallei. Alles draait hier om wijn; als een groene lappendeken liggen de wijnvelden aaneengesloten langs de rivier. Zelfs het meest onbetekenende Moezeldorpje heeft zijn eigen wijnfeest. Overblijfselen uit de tijd van de Germanen, Kelten en Romeinen zijn in de vallei goed bewaard gebleven. De periode ten tijde van de middeleeuwen uit zich in de tientallen burchten en kastelen die langs de rivier te vinden zijn. Burg Eltz en Burg Cochem behoren tot de meest beroemde burchten van Duitsland. We doen Schloss Lieser aan, een oud kasteel in het zuidwesten van Rijnland-Palts daterend uit de 19e eeuw. Deze historische parel biedt een mooi uitzicht op de Moezel en de omliggende wijngaarden, maar dient ook perfect als decor voor de fotografie van ons supertrio. De klassieke Aston Martin schittert in de goed onderhouden tuinen van het kasteel. De schreeuwerig oranje Lambo detoneert.

We brengen de nacht door in een rustiek hotelletje in Zeltingen-Rachtig. Via de Hochmoselbrücke, de op een na hoogste brug van Duitsland, rijden we het toeristendorpje binnen. Wijnbouw bepaalt ook voor een groot gedeelte het leven. De gemeente telt circa 240 hectare aan wijngaarden en daarmee is het op één na grootste druiventeeltgebied in de Moezelvallei. Natuurlijk kunnen we niet om de schnitzel heen die een traditioneel Duits gasthuis ons voorzet. Genieten hoeft niet altijd duur te zijn, constateren Marcel van den Brink en Peter Slavenburg tevreden.

Aan de eettafel bespreken we onze opties voor de dag van morgen. De Nürburgring valt; hoewel het nadrukkelijk niet de bedoeling is om over het circuit te rijden, is dit een perfect reisdoel. En dus stappen we de volgende dag in de Porsche 991 Carrera S uit 2012 – de voorfacelift-versie – die in {Mamba Green Metallic} is gewrapt. Een betere keuze om de Nürburgring juist met een Porsche te bezoeken is er niet. Het merk heeft immers een lange en rijke geschiedenis op het beroemde racecircuit. De fabrikant gebruikt de Nürburgring al tientallen jaren als een belangrijk test- en ontwikkelingscircuit voor hun sportauto’s. Porsche heeft daarnaast diverse records gevestigd en gebroken op de Nürburgring.

Het was voor Porsche in 2011 niet eenvoudig om een nieuwe versie van Het Icoon op de markt te zetten. Maar Porsche was na de 997 MK2 toe aan een nieuwe generatie 911 en lanceerde de 991. Ten opzichte van zijn voorganger was 95 procent van z’n onderdelen nieuw, waarbij de verbeterde 3.8 boxermotor en de PDK-versnellingsbak goed was voor de overige vijf procent.

Thuiskomen

Het rijden met de Carrera S van MyCarClub voelt als thuiskomen. De boxermotor met 400 pk is in combinatie met de PDK-versnellingsbak altijd bij de les; of je er nu rustig boodschappen mee doet of het circuit rondt. Ondanks dat deze 911 al weer wat ouder is, blijft de acceleratie van de Carrera S met 400 pk fenomenaal. Deze 911 deed een rondje Nordschleife even snel als een 997 GT3 en dat merk je! Ook de zekerheid en het zelfvertrouwen dat de 991 je geeft, is een van de typische ingrediënten van Porsche. Onderstuur is nauwelijks te creëren behalve door bewust te scherp in te sturen. Dan gaat het onderstuur bij liften van het gaspedaal ook vrijwel direct over in licht overstuur, maar dat voelt door de lange wielbasis veel meer controleerbaar aan dan bij de vorige generaties 996 en 997.

En oh, wat klinkt ‘ie toch lekker. Porsche heeft een kunstmatige verbinding gemaakt van het inlaatspruitstuk richting de cockpit. Als bestuurder word je daardoor meer dan ooit getrakteerd op het aanzuiggeluid van de watergekoelde boxer. Vanbuiten overheerst weer de boxerdreun uit de uitlaat.

We vallen op het circuit met onze neuzen in de boter. Porsche AG organiseert toevallig net een event met klanten die de snelle versies rijden als de Cayman GT4 RS, de GT3 en de nieuwe GT3 RS. We bekijken de verrichtingen van de veelal geoefende rijders vanaf de zijlijn. We hebben thuis weer genoeg te vertellen. Van den Brink: “Ik word er blij van als ik mensen met een grote grijns de auto in zie stappen die ze met een even grote grijns weer terug komen brengen. Als ze vertellen dat ze ergens een lekker broodje hebben gegeten, met relaties een onvergetelijk dag beleefd hebben of een mooie route hebben gereden, is ons doel bereikt….”

Mogelijkheden:

MyCarClub kan voor bedrijven een tailormade membership samenstellen, gebaseerd op het aantal medewerkers en het aantal autodagen. Het membership is een alternatieve manier om nieuwe medewerkers aan te trekken én bestaande medewerkers te enthousiasmeren en belonen. MyCarClub regelt alles vanuit alles vanuit de stalling van Passion For Cars in Houten. De members kunnen reserveren via de speciale MyCarClub app. De sportwagen die is gekozen staat dan afgetankt te wachten voor een of meerdere dagen rijplezier.

Door Rein de Ruiter Fotografie Maurice Volmeyer

Dit artikel is geplaatst in het exclusieve automagazine Carros. Artikel Carros

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Marcel van den Brink
06-5346401
mvandenbrink@mycarclub.nl
www.mycarclub.nl