MERCEDES BENZ 280 SE 3.5 COUPÉ W111

Speciale coupes en cabriolets hebben zich in de geschiedenis van Mercedes-Benz ontwikkeld als een constante binnen de historie van Das Haus. Gedurende meer dan 10 jaar was de Baureihe W111 de ideale basis voor de Opera Coupé, welke in 1961 het levenslicht zag en tot in 1971 werd gebouwd.

Het ontwerp van Paul Bracq werd jaar na jaar verbeterd en bijgeschaafd. En in de loop van de jaren voorzag de fabrikant deze respectabele coupé- evenals de cabriovariant- van steeds krachtiger en grotere motoren. Begin dit jaar werd op Amelia Island één van de laatst gebouwde W111-coupés geveild: een prachtige 280 SE met het 3.5 liter metende V8 M116.980 blok. En fraai geconserveerde levenservaring.

De 280 SE 3.5 vormde het hoogtepunt van deze generatie Mercedes-Benz coupés. Zowel motorisch als uitrustingstechnisch sprong de in november 1969 gepresenteerde 8-cilinder W111 Coupé in het oog. De krachtbron noemden wij al. Voorzieningen als de Becker Europa Radio en airconditioning waren aan het eind van de jaren zestig bijzonder en onderstreepten een luxe en rijk karakter.

Mercedes-Benz

De meest uitgerijpte Opera Coupé

De Opera Coupé uit het uit de laatste bouwjaren kenmerkte zich daarnaast door de toepassing van de bredere Flachkühler grille welke in lijn lag met het front van andere Mercedes-Benz modellen.

De coupé viel ook om andere redenen op. Hij vertegenwoordigde de hoogste standaard op het gebied van bouwkwaliteit. Niets werd aan het toeval overgelaten. Het was terug te zien in de hoge productiekosten, waarvan Mercedes-Benz in 1971 besloot ze niet meer aan te wenden voor de Opera Coupé en cabriolet.

Deze W111 Coupé met V8 krachtbron was de meest uitgerijpte variant. Tegelijkertijd werden juist dankzij de zware V8 versies de technische en cosmetische grenzen van de ontwikkelingsmogelijkheden aan het model zichtbaar en voelbaar. Aanvang jaren zeventig begon hij ondanks zijn beeldschone lijnen verouderd aan te doen. De rij-eigenschappen waren daarnaast respectabel, maar ook in de evolutie daarvan zat- gelet op het oude concept in combinatie met de zware 3.499 cc krachtbron- geen ontwikkelingsrek meer. Tot en met het einde van zijn productieperiode viel hij desalniettemin in de smaak bij de rijken der aarde, en de cabriovariant was een graag geziene gast bij de high society binnen bijvoorbeeld de filmindustrie. Uiteindelijk werden er van deze laatste en bijzonder hoogwaardige Mercedes W111 uitvoering 3.270 coupés en 1.232 cabriolets verkocht.

Mercedes-Benz

Juiste restauratievorm houdt authenticiteit in stand

De coupé op de foto’s werd bekroond met een eerste prijs in een regionaal MBCA concours vanwege zijn originaliteit. Hij beschikte volgens RM Sotheby’s, de de auto in 2016 veilde- over de authenticiteit die vaak verloren gaat bij over restauraties. Het patina op hout en leer getuigde volgens het veilinghuis van karakterbehoud.

 

De enige verandering ten opzichte van origineel is dat de Opera Coupé opnieuw werd voorzien van zijn huidige klassieke zilverkleurige afwerking en een fraaie aanvulling op het oorspronkelijke blauw interieur.

Ook de vervanging van de kofferbakmat door een Niemöller-exemplaar geeft invulling aan het fenomeen ‘oog voor detail’.  Originele boeken, gereedschap en een gedetailleerd dossier met historische documenten vergezellen de coupé, die in navolging van zijn open broer steeds meer op waarde wordt geschat.

Mercedes-Benz

De firma Lex Classics heeft een bijzonder exemplaar uit 1970 staan. Compleet met een uniek afgestempeld onderhoudsboekje waarin de jaarlijks uitgevoerde onderhoudsbeurten met kilometerstanden geregistreerd staan. Voor meer info, kijk op https://lexclassics.nl/collectie/15494/

Dit bericht afkomstig uit het tijdschrift AMklassiek. Voor verdere informatie kijk op https://amklassiek.nl of ga direct voor een abonnement https://amklassiek.nl/magazine/abonneren/