Christophe Goujon ontmoeten was een oude droom. Deze unieke modelbouwer heeft mij altijd gefascineerd. Zijn credo? Reproduceer op 1/4 schaal getrouwe replica’s van Franse vlaggenschepen uit de automobielsector. Onder hen de 4L en de 2CV. Twee zeer verschillende modellen die de kunstenaar uit Indréloirien zelfs op briljante wijze heeft weten te combineren voor ons grootste geluk. Zoals u zich kunt voorstellen, was deze bijeenkomst rijk en zeer leerzaam. We laten je zijn universum, zijn passies en zijn manier van werken ontdekken.

2CV-4l-02Het atelier van de chef, waar de mallen van de verschillende auto’s op de troon staan.

Hoe ongelooflijk het ook mag lijken, de creaties die door Christophe Goujon zijn ondertekend, worden volledig met de hand gemaakt. “De 3D-printer ben ik,” grapte hij. Gekleed in zijn werkjas, maakt hij in zijn garage onder meer met behulp van hars zijn ongelooflijke modellen.

Het begon allemaal met een pedaalaangedreven 4L gemaakt voor zijn zoon. Het was in 1995 en u vindt deze datum op het kenteken van deze 4L zelf. Het had een sneeuwbaleffect sinds de geboorte van een tweede 4L-pedaal. Dan een derde … En dan neemt de passie het over. De modelbouwer begon in 2012 voor zichzelf. De vraag was erg hoog en de gele pedaalbediende 4L van de zoon maakte al snel naam. Christophe heeft er zijn hele hart in gestoken en de huidige schaal is simpelweg het resultaat van het feit dat hij het voertuig heeft gemodelleerd nadat hij zijn zoon erin had geïnstalleerd.

Vanaf dat moment is niets meer hetzelfde. Renault is op de hoogte van het project en bestelt daarmee het volledige 4L-gamma. Het is een enorme klus voor de boeg, met documentatie van Renault. De werkplaats van Christophe getuigt ervan, er zijn meerdere versies van 4L, die u hiernaast vindt! Ja, ze zijn erg groot met elk meer dan een meter lang. Een schaal die tot nu toe ongehoord was in de wereld van de “miniatuur” -auto.

Een 2 CV in de werkplaats!

2CV

De 2CV France 3, Christophe produceerde hem in twee exemplaren. Als hij in de ban raakt van deze versie, zal hij er een voor zichzelf houden. We snappen het helemaal! De must: de zijversiering werd volledig met de hand gedaan. Een werk van goudsmid dat een diep respect afdwingt. Zo’n penseelstreek, het wordt zeldzaam!

Christophe heeft veel anekdotes! Op een dag leende een vriend hem zijn 2CV om een ​​replica te krijgen. De schoonheid slaapt op de binnenplaats terwijl de kunstenaar de ribben pakt en zo zijn mallen maakt. Dit wordt de eerste in een zeer lange reeks 2CV’s. T

Dit wordt niettemin uitgevoerd met een ongelooflijke nauwgezetheid en aandacht voor detail die elke perfectionist zou verzwakken! De mallen worden geassembleerd volgens de verschillende versies. Vervolgens is het nodig om het voertuig samen te stellen, de carrosserie te realiseren, te schilderen en de accessoires te monteren. Een kolossale klus!

Langs de werkplaats zijn drie technische bases op elkaar afgestemd. De achterste delen zijn uitwisselbaar, om een ​​sedan of een bestelwagen te modelleren. Het principe is ingenieus en de man heeft meer dan één truc achter de hand! Hij maakt ook onderdelen voor vintage trapauto’s. Alles wordt op de ouderwetse manier gedaan, met vele uren onderzoek om zo dicht mogelijk bij de originele onderdelen te blijven.

2-CV

Middelpunt van zijn collectie, het is op een houten meubelstuk onder een dikke laag noppenfolie dat een replica rustig slaapt van de 2CV France 3. Deze witte deuche met blauwe strepen heeft Christophe parallel in twee exemplaren geproduceerd. De eerste is het resultaat van een bestelling voor een klant die hetzelfde heeft op schaal 1, de tweede is een persoonlijke verliefdheid die hij voor zichzelf wilde bereiken.

Na nauwkeurig onderzoek door ons is de prestatie gewoonweg ongelofelijk: een realisatie van adembenemende finesse. Het meest indrukwekkende – en we konden het moeilijk geloven – was toen Christophe ons vertelde dat de banden met de hand waren gemaakt, met een penseel. Het is gewoon fenomenaal

Maar Christophe Goujon is ook een veelzijdige man aan wie we de realisatie van toiletpotten te danken hebben. Met zijn vinger toont hij ons glimlachend een poster met een van zijn prestaties. Christophe zit vol anekdotes en de discussie had best tot het einde van de avond kunnen duren als we geen afspraak hadden gehad met een restauranteigenaar van kleine Engelse meisjes. Een 4L werd bij hem besteld voor de behoeften van een film. Het wordt met opzet verbrand, om een ​​”echte” 4L niet te vernietigen.

Maar er is ook deze replica van 2CV Sahara, die van hem werd geclaimd. Voor de gelegenheid ontving hij reserveonderdelen van een echte kopie, opgestuurd door zijn klant! Hij vertelt ons dat de onderdelen “moeite hadden om in de garage te passen”.

Want ook al regeert de organisatie in deze “georganiseerde bazaar”, de miniaturen die meters lang zijn, nemen ruimte in beslag! Verzoeken stromen binnen vanuit de hele wereld. Op zijn werkbank vermeldt een kaart van de wereld met rode en zwarte pinnen de plaatsen waar de 4L en 2CV die hij modellen verlaten, worden vermeld. Er zijn er al meer dan zestig, wat een aanzienlijke hoeveelheid werk betekent als we weten dat een prestatie tot wel 4 maanden werk kan vergen!

Langs de muur slapen de auto’s in enorme houten kisten in afwachting van toekomstige tentoonstellingen. Er is veel vraag naar en het is mogelijk om ze op vele tentoonstellingen in heel Frankrijk te zien. Betrokken, gepassioneerd en rigoureus, liet Christophe Goujon ons twee te korte uren reizen. Een universum dat hij met veel plezier en met een grote openheid deelt.

Van hem vernemen we ook het bestaan ​​van Hobbycar, een te vroeg verdwenen Franse firma waarin Christophe enkele jaren heeft gewerkt. Veelbelovende modellen zoals de Passport minivan uit 1993, met vier schuifdeuren, zouden een paar jaar later waarschijnlijk zeer succesvol zijn geweest. Nog steeds in zijn atelier presenteren verschillende lijsten zorgvuldig gerangschikt en uitgelijnd in dozen foto’s van zijn 2CV geënsceneerd naast het schaal 1-model.

Een opvallend spektakel waarmee we de mate van trouw van de reproducties kunnen waarderen. De kleinste details worden met precisie getranscribeerd. We moeten toegeven dat Christophe’s werkplaats schatten bevat, zoals mallen die overeenkomen met elk van de stukken van zijn creaties. Het is erg indrukwekkend! We weten niet meer waar we moeten zoeken en het is een onvermoeibaar spektakel voor de leerlingen. Je voelt je als een kind in een speelgoedwinkel!

EN DAN ?

2-CV

De ingang van Christophe’s studio kondigt de kleur aan!

Een echte liefhebber, Christophe telt zijn uren niet, we begrepen het snel! Nog steeds in zijn werkplaats zien we een mal van Alpine A110 (het was moeilijk om het te missen, ik geef het je), maar die op dit moment geen vervolg zal hebben, evenals een tweede, aan de muur hangend, met een GT40.

Aan projecten is er echter geen gebrek, aangezien bestellingen van over de hele wereld komen. Het hebben van een replica van meer dan een meter lang is de toewijding voor veel bezitters van 2CV of 4L. Op de werkbank deze donderdag stond ook een enkele trapauto. Een antieke Saab die opnieuw zal worden vernieuwd in een glanzende Dodge Charger, opnieuw volledig met de hand gemaakt.

EDIT: Helaas hoorden we met een enorm verdriet over de dood van Christophe, een week na onze passage. We behoorden daarom tot de laatsten, zo niet de laatsten die niet alleen het voorrecht hadden om hem te interviewen, maar vooral om hem te ontmoeten. Ondanks een relatief korte ontmoeting zullen we hem herinneren als een gepassioneerde en boeiende man, altijd bereid om zijn passie te delen en met een ongelooflijk talent. Nogmaals bedankt voor het warme welkom dat hij ons gaf. Hij is een van de gedenkwaardige ontmoetingen van die mensen die we nooit zullen vergeten. We betuigen ons diepste deelneming aan zijn familie en vrienden.

christohegoujon

Deze tekst is automatisch vertaald