Bijzondere auto’s moet je vertroetelen

Passion For Cars Houten

 

Make it Happen! Deze tekst siert de wand in de mancave van onze adverteerder Passion for Cars. We denken allemaal wel eens aan het zetten van een nieuwe stap in ons leven, een nieuw begin. Bij de meesten van ons blijft het vervolgens daarbij. Zo niet bij Remco van den Brink. Hij is de grondlegger van Passion for Cars. Voorheen was hij werkzaam in een grafisch familiebedrijf waar ‘dat wat je in de ochtend bedenkt, nog dezelfde dag klaar is.’ Dat is in de klassiekerwereld toch echt anders. De factor tijd speelt daar een minder grote rol dan in de grafische wereld. Er is veel oog voor detail: voor klanten die gáán voor hun auto telt alleen het resultaat.

Het bedrijfspand van Passion for Cars is een voorbeeld van duurzaam bouwen en uiteraard supergoed geïsoleerd. Het dak ligt vol zonnepanelen, het hemelwater wordt opgevangen en na filtratie wordt er koffie van gezet en worden de toiletten ermee doorgespoeld. Het hout dat op de gevel is gemonteerd, is afkomstig van een sloopproject in België: kringloopeconomie. Achter de moderne gevel gaat een mooi staaltje techniek schuil, waarover later meer. We zijn op bezoek bij de broers Remco en Marcel van den Brink, die met recht trots zijn op hun bedrijf dat zich heeft toegelegd op het ontzorgen van zijn klanten en het realiseren van een ultieme klantbeleving.

Make it Happen

No touch

Passion for Cars is gespecialiseerd in de opslag van auto’s, dat is de basis. De manier waarop de pareltjes van de klanten worden opgeslagen is indrukwekkend. Er wordt gewerkt met een zogeheten ‘no touch-systeem’. Remco: “De auto’s staan op de eerste verdieping boven elkaar in een geavanceerd liftsysteem, dat volledig automatisch werkt waardoor we nooit een auto hoeven te verplaatsen om de bovenste auto te pakken.

Het liftsysteem in beeld met twee AMG’s

De bovenste platforms kunnen alleen naar boven of beneden en de onderste alleen van links naar rechts verplaatst worden. Vervolgens tilt onze car mover de auto via de banden op en zetten we de auto klaar voor de klant. Kortom no touch.” De auto’s staan op vloeistofdichte platforms, aan de druppellader en met verhoogde bandenspanning zodat de banden tijdens de stalling niet plat worden. De ruimte is geconditioneerd voor optimale luchtvochtigheid en minimale stofvorming.

‘Bijzondere auto’s moeten vertroeteld worden’

Het inhoud geven aan ‘ontzorgen’ begint al met de manier waarop de abonnementen zijn vormgegeven: Instap, Flexibel en Flexibel plus*. In deze laatste vorm worden voor een vast bedrag van € 209 per maand de volgende services geleverd: 24 keer per jaar tussentijds afhalen en brengen, bandenspanning en accu op peil

houden, 2 keer handmatig de auto wassen en 1 keer interieur en ramen reinigen. Het betreft jaarcontracten. Er zijn nog andere contractvormen, zoals winterstalling, maandstalling, etc. Heb je geen of minder tijd om met de auto te rijden, dan kunnen ook afspraken gemaakt worden voor het maken van ritjes ermee door Passion for Cars.

MyCarClub

Marcel regelt alles achter de schermen. Een primeur voor De Zilverster is dat door Marcel en zijn zakenpartner Peter Slavenburg recent een nieuwe activiteit werd opgestart: MyCarClub. Een concept waarin een aantal bijzondere auto’s bij Passion for Cars in stalling staat en die afhankelijk van het abonnement dat je afsluit een aantal keren per jaar voor jou worden klaargezet om ermee te rijden. De drijfveer is het mogelijk maken van dromen.

de auto’s van MyCarClub

Er is een succesvolle pilot afgerond en afgelopen juli heeft de marktintroductie plaatsgevonden. Gestart is met een Porsche 911 Carrera S en een Aston Martin Vantage Roadster. Het zijn weliswaar gebruikte, maar jonge auto’s die je voor een vast bedrag van € 300 per maand én een entreebedrag van € 1000 twaalfmaal per jaar mag gebruiken. Daarin opgenomen is een advanced driverstraining. Er is natuurlijk wel een aantal voorwaarden aan verbonden: je moet al vijftien jaar je rijbewijs hebben en er mag geen schadeverleden zijn. Bij succes zal de vloot worden uitgebreid met andere bijzondere ‘jongensdromen’, waaronder een Mercedes- AMG GT Coupé. Een mooi concept, want dergelijke auto’s kun je ook wel los huren, maar dan betaal je fors meer en tik je ook nog eens af per gereden kilometer.

Pagode

Remco’s zoon Tom werkt inmiddels ook in het bedrijf. Tijdens ons bezoek is hij bezig met de restauratie van een recente privéaankoop. Vader Remco en zoon Tom gaan samen aan het werk aan een Pagode, gekocht bij een andere adverteerder, Fons Geevers. De wereld is soms klein. Zo vader zo zoon? Remco: “Tom wil wakker worden met olie onder zijn nagels”. Terwijl Tom bezig is met de restauratie, die klaar moet zijn op de zestigste verjaardag van Remco die nu 58 is, bewerkt een collega uit het netwerk de motorkap van de Pagode op basis van ‘uitdeuken zonder spuiten’.

‘We werken met vakidioten die onze passie delen’

Een andere activiteit betreft het detailen van auto’s. Passion for Cars beschikt over een aparte ruimte waar de detailing plaatsvindt. In deze ‘operatiezaal’ zijn de perfecte condities en is de apparatuur aanwezig om een voertuig te detailen (polijsten en waxen). Speciale verlichting maakt alle oneffenheden zichtbaar zodat de auto na de behandeling weer in bijna-nieuwstaat verkeert.

Droogijs

Een wat minder bekende, maar wel zeer effectieve manier van reinigen is het droogijsstralen. Dat is een volledig droge en milieuvriendelijke reinigingstechniek. Hiermee reinig je zonder schade aan te brengen aan het oppervlak en het is daarmee zeer geschikt voor klassiekers of elektronische componenten. Wanneer je gaat droogijsstralen is demontage van de te reinigen onderdelen niet nodig en zelfs de moeilijkst bereikbare plekken kunnen effectief gereinigd worden. Droogijsstralen werkt met CO2-korrels die door de kracht van perslucht in combinatie met de grootte van de nozzle van de unit een microthermische shock teweegbrengen.

Met droogijs gedeeltelijk gereinigd motorblok

Door het verschil in temperatuur ontstaan er scheurtjes in de vervuiling en laat die los. De methode kan gebruikt worden voor het reinigen van het motorcompartiment, de bodem, de bekleding, uw klassieke motor, etc. Het werken met droogijs is door de temperatuur van minus 79 graden niet ongevaarlijk en beschermende kleding is dan ook vereist. Op aanvraag kunt u uw klassieker aanbieden voor deze behandeling bij Passion for Cars.

Unieke BMW 501 Cabriolet in topstaat

Kadett B

Zoveel passie voor oldtimers, youngtimers en sportwagens laat ook verlangen naar een inkijkje in de eigen auto’s. We vernamen al van de Pagode die recent als restauratieobject zijn intrede heeft gedaan. Daarnaast bezit Remco ook een R 107 – 280 SL (als tweede eigenaar), een C 300 4MATIC, een Audi Quattro en een Opel Kadett B.

280 SL van Remco aan de lader

Deze laatste, zijn eerste auto, is inmiddels vijftig jaar oud en sinds 1982 in zijn bezit. Destijds, met plamuur, polyester en gelakt met een roller, voor hem goed genoeg, maar uit pure emotie in 1995 begonnen met een serieuze restauratie, waardoor de auto nu toont alsof hij zojuist, maar dan beter, van de band is gerold. Remco heeft, zo merken wij tijdens de rondleiding, veel oog voor detail en is een heus pietje-precies. Dat mag

je ook verwachten van iemand aan wie je je auto toevertrouwt. Zoon Tom heeft een passie voor AMG, maar dat is nog een tandje te duur. Zijn droom is een 600, maar meer realistisch volgen de komende jaren nog een W 123, W 110 Heckflosse en een Strich 8. Dergelijke auto’s zijn aan Marcel, Remco en Tom wel toevertrouwd.

Dit artikel is afkomstig uit De Zilverster, clubmagazine van Mercedes-Benz Club Nederland

Met dank aan Ary Kraaijeveld, tekstschrijver Jos Schijven en fotograaf Ivo Lucas Luijckx   www.mbcn.nl

V.l.n.r. Marcel, Remco en Tom en een door hen gerestaureerde Piaggio Ape 50 (‘bij’)