Concours d’Elegance Paleis Soestdijk 2021 gaat door! (HELAAS AFGELAST)

Het Concours d’Elegance Paleis Soestdijk 2021 op 27, 28 en 29 augustus gaat door. Samen met onze Partners zijn wij druk bezig alle voorbereidingen te treffen om er, net zoals alle andere jaren, er ook dit jaar weer een groot succes van te maken. Wij verwelkomen jullie graag het laatste weekend van augustus om de vele klassieke en moderne auto’s en om auto’s uit de toekomst met jullie te kunnen delen.

 

Celebration of the motorcar – Verleden, Heden en Toekomst

Het Concours d’Elegance Paleis Soestdijk is in de loop der jaren uitgegroeid tot een zeer veelzijdig auto evenement waar het verleden, heden en de toekomst van de auto samenkomen.

Naast het prestigieuze Concours d’Elegance is er de PreWar sprint, het hoogwaardige handelsveld, unieke classic car displays en de klassiekerparking. Naast de historische kant van het evenement is er de Royal Car Show: het onderdeel waar de automerken hun laatste modellen presenteren. Op het EV paviljoen worden de elektrische auto’s zijdelings aan het publiek getoond.

Het Concours omvat een programma waar niet alleen de meest verwende autoliefhebbers van zullen watertanden, maar waar voor jong en oud, man en vrouw, van alles te beleven is.
Naast alle autopracht zijn ook de prachtige paleistuinen met historische gebouwen en unieke tuin architectuur.

UNIEKE DISPLAY VERITAS

VERITAS – DE DUITSE AUTOSPORT PIONIER

De tweede wereldoorlog was nog in volle gang, maar drie in Parijs gestationeerde Duitse militairen hadden in 1944 de buik al vol van het oorlogsgeweld en ontmoetten elkaar heimelijk in een bistro. Daar smeedden ze plannen voor een doorstart van de Duitse autosport zodra het krijgsgeweld zou zijn uitgewoed. Met als gevolg dat Ernst Loof, Georg Meier en Lorenz Dietrich – alle drie gedreven autosporters met een snel kloppend BMW hart – al in 1946 begonnen met de bouw van een rensportwagen. Bij gebrek aan onderdelen gebruikten ze de componenten van een vooroorlogse zescilinder BMW 328, indertijd onverslaanbaar op de circuits. Een jaar later, toen Mercedes-Benz nog oorlogswonden likte en Porsche als merk nog moest worden opgericht, reed de coureur Karl Kling de eerste Veritas RS gedoopte renwagen naar een overwinning op de Hockenheimring.

BMW

Dat was het begin van een kortstondig want maar tot 1953 volgehouden bestaan van Duitslands eerste naoorlogse autosportmerk. Met vallen en opstaan, een chronisch tekort aan geld, maar ook met ongebroken enthousiasme. Zelfs nadat BMW het drietal verbood die merknaam te gebruiken ontwikkelden ze modellen welke de aanzet vormden van de latere Duitse autosport-hegemonie. Een zakelijk succes werd het niet zodat de enkele dozijn gebouwde Veritas exemplaren voor dagelijks gebruik vanaf het begin zeldzaamheden waren. Maar met illustere namen als Meteor, Comet, Saturn, Scorpion of Nürburgring, en aangekleed door experimentele koetswerken van beroemde Duitse carrosseriebouwers als Authenried, Baur of Spohn Ravensburg bepaalden zij de eerste successen van het ontluikende Wirtschaftswunder. Met bijeengeschraapte financiën realiseerde het drietal zelfs een eigen zescilinder tweeliter motor, gebouwd door Heinkel.

Winnaar 2019

Plymouth Fury Convertible 1961 Ronald Versteeg, winnaar Best of show 2019

Toen de aanvankelijke racesuccessen verminderden ondanks talentvolle Duitse coureurs als Karl Kling, Wolfgang Seidel, Alfred Brudes en Auto, Motor & Sport oprichter Paul Pietch kwam het einde van Veritas in zicht.  Een jaarproductie van slechts enkele exemplaren bood geen toekomst perspectief. Een poging om op basis van de 850 cc tweecilinder Panhard Dyna lichte en betaalbare sportmodellen aan te bieden mislukten ook al. De verkoop daar van bleef steken op  naar verluidt net 184 exemplaren. Nadat Meier en Dietrich de zaak verlieten, probeerde Ernst Loof het nog een keer alleen, op een nieuwe locatie aan de Nürburgring. Maar in de laatste daar ontstane Veritas modellen monteerde hij op een gegeven moment in 1953 zelfs burgerlijke Opel of Ford motoren – een triest ontwaken uit een sportwagendroom.

Het erfgoed van Veritas wordt niettemin nog steeds gekoesterd, nota bene in Nederland door vader en zoon Andries en Fons Jans uit Apeldoorn. Hun collectie Veritas modellen is wellicht de grootste ter wereld en is daarom een zeldzaamheid om op Soestdijk te kunnen bewonderen.

Paleis Soestdijk

Om u alvast in de stemming te brengen een sfeerimpressie van 2019

Tickets zijn dit jaar beperkt verkrijgbaar aan de kassa. Voorkom teleurstelling en bestel vooraf op concourselegance.com/tickets

We zien u graag op 27, 28 & 29 augustus in de tuinen van Paleis Soestdijk!