ALFA ROMEO GIULIA SPRINT SPECIALE 1600

De naam zegt het al: “speciale”. En dat mag deze Alfa Romeo met recht worden genoemd. Want met een productieaantal van in totaal 1366 stuks is dit zeker exclusief te noemen. En wat dacht u van de styling? De befaamde ontwerper Franco Scaglione, werkzaam voor Bertone, heeft destijds een absoluut meesterwerk geleverd dat eigenlijk in een kunstmuseum thuishoort, maar die, zij het zeer zelden, gewoon op de weg te zien is. Heel bijzonder is dat de aerodynamische carrosserie een luchtweerstandscoëfficiënt van slechts 0,28 heeft. Echt uniek in die tijd, en ook voor zelfs de twee volgende decennia, want daarna werd dit pas overtroffen.

Deze Giulia Sprint Speciale is een van de laatst geleverde exemplaren en werd 1966 op kenteken gezet. Het is de 1600 cc. uitvoering, wat betekend dat de 116 pk leverende 4 cilinder DOHC motor, gekoppeld aan een heerlijke vijf versnellingsbak, slechts 860 kg hoeft voor te bewegen. Dat alles gaat met zoveel souplesse en bedieningsgemak, dat elke kilometer een autofeest is. Het grote genieten zet zich ook voort bij het zien van het prachtige interieur waarbij ieder detail bewijst dat de totaalrestauratie die deze auto onlangs heeft ondergaan, een van grote klasse is geweest. We hebben persoonlijk de gehele restauratie gevolgd, en natuurlijk getuigen vele foto’s van een grondige “bare metal” en professionele aanpak. Nadien heeft de auto slechts de inrij kilometers gemaakt en staat er nu een  geweldige Giulia SS bij ons te pronken. En hier zijn we erg blij mee, want een SS van deze kwaliteit is heel moeilijk te vinden.

De auto is volledig origineel. Zelfs de prachtige en kostbare Borrani spaakvelgen waren destijds als optie te verkrijgen.

Alfa Romeo staat garant voor subliem rijdende auto’s, en wanneer al die mooie techniek ook nog eens in een carrosserie zit die zijn gelijke qua styling niet kent, dan moet je als eigenaar van zoiets moois toch te benijden zijn, nietwaar?

TECHNISCHE INFORMATIE

Motor
4 cilinder lijnmotor DOHC
Carburatie
2 x dubbele Weber 45 carburateur
Cilinderinhoud
1570 cc.
Vermogen
116 pk. bij 6500 t/pm.
Topsnelheid
191 km/h
Gewicht
860 kg.
Versnellingsbak
5 versnellingsbak

OPTIES & ACCESSOIRES

Borrani spaakvelgen

HISTORIE

Het eerste prototype van de Giulietta SS werd in 1957 op de Autosalon van Turijn gepresenteerd. Nadat op autoshows nog twee prototypes waren gepresenteerd, was de officiële presentatie van de productieversie voor de pers op 24 juni 1959 op het circuit van Monza. De eerste 101 geproduceerde auto’s hadden “lage neus” en 750 SS-aanduiding. Er waren minimaal 100 auto’s nodig om een ​​auto te homologeren in de FIA-regelgeving. Hoewel er enkele volledig aluminium auto’s werden geproduceerd, hadden de meeste van deze auto’s een stalen carrosserie met aluminium deuren, motorkap en kofferdeksel. Ook waren de eerste auto’s uitgerust met Weber 40 DCO3 carburateurs, later gewijzigd in 40 DCOE2. De luchtweerstandscoëfficiënt van de Sprint Speciale is 0,28, gelijk aan die van een Chevrolet Corvette (C6), en werd in meer dan twintig jaar niet overtroffen. Auto’s maakten gebruik van de 1.290 cc Alfa Romeo Twin Cam-motor, een ontwerp met halfronde verbrandingskamers en kleppen die rechtstreeks werden aangestuurd door twee bovenliggende nokkenassen.

Tipo 101.20
Dashboard van een Giulietta Sprint Speciale uit 1961.
Kleine wijzigingen aan een productieversie waren onder meer stalen deuren, Weber 40 DCOE2 carburateurs, hogere neus vooraan, verwijdering van plexiglas ramen. Voor en achter werden bumpers gemonteerd, ook de auto’s hadden een minimale geluidsisolatie. Met de 1290 cc motor en 100 pk (75 kW) vermogen bedroeg de maximumsnelheid ongeveer 200 km / u (124 mph). De 1.3 liter motor en versnellingsbak waren dezelfde als die in de race-georiënteerde Giulietta Sprint Zagato. Alle Giuliettas SS hadden trommelremmen met drie schoenen aan de voorwielen en trommelremmen aan de achterkant. Exportversies hadden de aanduiding 101.17. De zijbadges hadden het “Giulietta Sprint Speciale” -script.

Tipo 101.21
Alfa Romeo Giulia Sprint Speciale, achteraanzicht.
De grotere 1.6 L Giulia-serie met motor verving de Giulietta en werd geïntroduceerd op de Autosalon van Genève in maart 1963. Omdat Giulietta het verkleinwoord is voor Giulia in het Italiaans, was de nieuwe naam Giulia een woordspeling die erop wees dat de nieuwe auto een volwassen versie van de Giulietta was. Ondanks een Giulia SS-prototype besloot Alfa Romeo de Giulietta-vormige SS in productie te houden. De 1.570 cc-motor maakte tot 200 km / u (120 mph) mogelijk. De 1.570 cc motor met Weber 40 DCOE2 carburateurs was afkomstig van Giulia Sprint Veloce en leverde 112 pk (84 kW) vermogen. De meeste Giulia SS hadden schijfremmen op de voorwielen. Een gemakkelijke manier om de Giulia SS te onderscheiden van de Giulietta SS is door het dashboard. De Giulia heeft een lederen onderkant met het dashboardkastje in een andere hoek dan het hoofdpaneel. Het dashboard van de Giulietta is schuin aflopend en in één kleur gespoten zonder lederen onderzijde. Op de zijbadges stonden “Giulia SS” -scripts. De productie eindigde in 1965, met een laatste enkele Sprint Speciale die in 1966 werd voltooid.

Voor meer informatie over dit prachtige unieke exemplaar: www.bloemendaalcs.nl