www.bloemendaalcs.nl/autos/alfa-romeo-1900-c/
Vraag een autoliefhebber om een Italiaanse auto ontwerper te noemen dan is de kans groot dat hij Pininfarina zegt. Waarschijnlijk niet wetend dat zijn eigenlijke naam Battista Farina was. Hij kreeg namelijk als tiende kind in het gezin Farina de bijnaam ”Ukkie”, in het Italiaans “Pinin” Hij richtte in 1930 zijn eigen carrosseriefirma op. Al snel werkte hij voor grote namen als Alfa Romeo, Fiat, Lancia en Ferrari.
Een geheel nieuw Alfa aanbod aan carrosserie- en techniek varianten met vier cilinder 1900 cc. motoren werd in 1950 geïntroduceerd.Touring bouwde voornamelijk lichtgewicht aluminium Coupes en Pinin Farina kreeg de opdracht om het cabriolet model te produceren. Daarnaast bouwde Pinin Farina ook een gering aantal coupes, om te bewijzen dat deze niet veel zwaarder hoefden te zijn dan het Superleggera ontwerp. Zo werd de dikte van het plaatwerk teruggebracht tot 0.7 mm dikte en verwerkte men zo veel mogelijk lichtgewicht onderdelen. Zo waren er geen zijruitframes, de voor- en achterruit werden gelijmd, en werden motorkap, achterklep, dashboard en alle lijsten van aluminium gemaakt. Het resultaat was een fantastische ontwerp, met een combinatie van strakke lijnen en vloeiende rondingen, zonder opsmuk van storende chroomstrips of profielen. In het boek “Pininfarina Prestige and Tradition” wordt het ontwerp omschreven als “ Powerfull architecture without useless ornamentation”.
Het gewicht bleek uiteindelijk slechts 50 kg zwaarder dan de Touring Coupe Superleggera. Technisch bleek de motor van de 1900C een juweel, met 100 pk uit een 1884 cc 4 cilinder, met twee bovenliggende nokkenassen gekoppeld aan een vloeiend schakelende 4 versnellingsbak. De onafhankelijke voorwielophanging met spiraalveren en een goed geplaatste starre achteras zorgde voor een prima wegligging en sportief lichtvoetig rijgedrag.
Van de 100 gebouwde exemplaren, werd deze in het laatste productie jaar gebouwde Alfa op 2 december 1953 aan Claudio Guerra uit het Italiaanse Como geleverd. Hij bestelde de enige twee beschikbare opties die bestonden uit spotlights en een omkeerbare achterbank voor meer bagageruimte. De kleur Grigio Azzurro accentueert de lijnen van de fraaie coupe nog eens extra. Alle documenten, tot en met het garantiebewijs en boekjes met historie bevinden zich nog bij de auto.
De Alfa bleef maar liefst 30 jaar in bezit van de eerste eigenaar, maar een groot deel van deze tijd werd doorgebracht bij de Italiaanse douane nadat de “smokkelauto” werd geconfisqueerd. De tweede eigenaar knapte de originele auto op voor dagelijks gebruik, gedurende twaalf jaar. De hierop volgende twee Italiaanse eigenaren genoten er respectievelijk vijftien en negen jaar van.
De huidige eigenaar zag de Alfa in 2017 en raakte op slag verliefd. Enkele maanden later volgde de aankoop na een expertise door specialist Francesco Bonfanti. Bijna de gehele techniek bleek vermoeid en aan revisie toe. Bonfanti werkte met behoud van volledige originaliteit meer dan een jaar aan de techniek van de auto, en bracht ook alle chroomdelen, lampen, spaakwielen etc. in oude nieuwstaat terug. Sinds 2019 staat de zeer originele Alfa Romeo 1900 C op Nederlands kenteken, en maakt deel uit van een prachtige verzameling Italiaanse topauto’s.
De eigenaar stond, vaak een verzamelaar eigen, diverse keren in twijfel of hij de Alfa nu moet verkopen of niet. En u ziet het.., bij deze mogen wij de auto aanbieden en vormt deze bijzondere Alfa Romeo 1900 C Pininfarina een buitenkans voor de ware enthousiasteling.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Dick Bloemendaal +31 (0)6 51 99 15 80 of kijk op www.bloemendaalcs.nl/autos/alfa-romeo-1900-c/